Magic (mtg) och vidskepelse

Om jag drar dåliga kort kan det bero på att leken är dåligt byggt eller att jag blandat för lite. Jag föredrar att tro på blandningen.

I Magic är det regel, iaf i större turneringar, att kupera motståndarens kortlek för att motverka fuskblandning. Jag gör det mest för att vanan sitter i och för att det känns bra att få leken lite extra blandad. Lite som en ritual.

Men tänk om jag kan blanda bort motståndaren “användbara” kort. Under en match verkade det så. Första rundan (bäst av tre) kuperade jag hans lek som en galning, han drar en dålig hand men väljer att hålla den. Jag minns inte precis vad som hände, men jag vann första matchen. Min motspelare hade tidigare klagat på att jag blandade hans lek för mycket, men blandade/”kuperade” min lek lika nog som jag gjorde med hans före match tre(han vann andra). Jag drar min han, kanske tog en mulligan(dra en ny hand men med ett kort mindre), men jag höll en “en lands hand”. Riskabelt men möjligt med leken jag spelar.

Vänta, det var inte änns en enlandshand, för jag spelade en Squadron Hawk.

Innan matchen sa han att det kallas karma, att det slår tillbaka.  Jag spelar och lyckas inte dra något land på kanske 7 kortdrag. Det jag hade på handen räckte inte för 2 mana . Så jag slutade att blanda motståndarens lek så mycket.

Jag tror inte på någon form av vidskepelse, men jag tycker att världen skulle vara en mer spännande plats om det fanns något underytan, som inte går att förklara.

Samtidigt vet jag inte om jag skulle vilja blanda bort motståndarens kort ifall jag kunde,

(Det är ett spel, spelet har regler och det är först när man lyckas inom ramarna för reglerna som man lyckas som spelare.)

men jag vet att jag kommer försöka blanda min lek så att jag får så bra kort som möjligt.

~ by Christoffer Lundberg on September 10, 2010.

Leave a Reply

 
