Kommer vi att glömma Traditionen?

Det finns ett forum på nätet som heter Planket Revival.

Historien är kort; runt 2002 (ungefär då jag börja med WHFB) växte en affärskedja i Sverige som sålde brädspel, rollspel, figurspel, kortspel och tv/pc-spel som hette Tradition. Deras hemsida innehöll ett forum vid namn Traditions klotterplank, ä.k. planket. Någon gång under årens lopp köptes Tradition upp av EB Games, som senare bytte namn till GameStop. De slutade sälja allt utom digitalunderhållning och sidan lades ner (runt 2005), med forumet.

Efter det startades Planket Revival.  Kortfattat blev sidan “aldrig lika stor som Traditions klotterplank”. Den har lyckats hänga sig kvar i cyberrymden, men det har länge legat en slags “gammal tråd”känsla över sidan. I januari 2010 bads användare att fortsätta skriva på en annan sida.

Så planket är officiellt förklarat död, men jag och andra fortsätter att återvända.

Egentligen skrev jag aldrig där, jag var en av de tysta som läste.  Sidan var mest symboliska överlevnaden av Tradition (och min hobby).  Personligen fick jag lite av  en restart när en lokal spelaffär öppnades i stan (Iocus) och när jag gick med i en förening. Men min forum “debut” uteblir.

Jag vill ju att forumet ska blomstra, men med tanke på hur mycket som försökt är det ingenting enkelt. Så sidan finns kvar.

~ by Christoffer Lundberg on June 12, 2010.

Leave a Reply

 
