En nattdröm om spel

När jag var liten brukade jag drömma att jag spelade. Alla som har spelat (någon större mängd (äldre) spel) känner igen situationer när det är taktiskt bättre att starta om, ladda eller hoppa ner i ett avgrundshål. De brukade komma i drömmarna också då jag gjort något fel eller möter på tok för överlägsna ”fiender”.

Eftersom jag aldrig drömde att jag satt framför tvn med en kontroll i handen och spelade, utan var i spelet, hade jag problem att hitta startknappen eller attackknappen (ifråga om attack fungerade det oftast att vicka på fingrarna, som jag hade gjort med en kontroll i handen eller trycka på ovansidan av den andra handen).

Det är oftast de drömmarna jag tänker på när jag tänker på självmord; men att det inte finns något enkelt sätt att hitta startknappen i verkligheten.

Å andrasidan är det känslan av att spela och att bli less på spelet, önskan av att göra något annat, att bara stänga av, som jag kopplar ihop med självmord. En ganska naiv bild; “ja”. Det kommer inget (mest troligt,) när jag stänger av, men att börja med något annat kan vara samma sak som att sluta med det som redan sker.

~ by Christoffer Lundberg on June 10, 2010.

Leave a Reply

 
